Tuesday 29 January 2013

SWEETREE (HALAL KOREAN RESTAURANT), TAMAN PUTRA SULAIMAN, AMPANG

First time try makanan korea maklum la nanti nak gi sana bulan depan so kene la tuning skit tekak nih....

Kat JB TAKDE langsung restoren korea yg halal. Kat KL banyak tapi susah nak carik yang halal dan AUTHENTIC macam Sweetree nih. TV3 Jalan2-Cari-Makan dah sampai sini.


ADDRESS: No.13, Jalan Ampang Putra, Taman Putra Sulaiman, Ampang.  Ahad CLOSED tau so jangan lupa!!


Bila jejak kaki kat tempat nih nampak cantik hiasan dalaman nye dan selesa. Tuan kedai pun sangat peramah dan kelakor skit orang nye (orang korea jugak tapi erkss tak ensem macam dalam drama tv tuh...haha) . Nengokkan menu memang pening kepala jadi tokey ni la yang duk explain kat kita orang.

Agak nye orang2 korea nih makan banyak kot sebab portion yang dia serve kat kite banyak gilerr dan famili saya makan pun tak habis. Len kali dua orang bolih share satu mangkuk!

Saya dah klik klik menu dia so bolih la survey harga sebelum pegi sana hehe....agak mahal sikit tapi sekali sekala nak merasa apa salah nye.

Jommmmm kite terjah makanan korea pulak!!

Meh layan gambor2 bawah.....



P1060259
P1060222
P1060225
P1060218
P1060281
P1060283
P1060284
P1060323
P1060220
P1060213
P1060257
P1060254
P1060252
P1060251
P1060241
P1060276
P1060234
P1060266
P1060267
P1060242
P1060321
P1060229
P1060249
P1060235
P1060238
P1060236
P1060240
P1060231
P1060217
P1060228

64 comments:

  1. wah saya pun akan ke korea bulan april tapi kat area rumah saya tak dak restoran korea huhu sedihnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. NOOR HAFIRDAUS...oooo best April dah panas skit so tak yah beli baju tebal2. Sebelum pegi nak kene tuning tekak tu dulu tau haha...

      Delete
  2. waaaa menarik ler papa kedai nie...harus ler mencuba....azue jarang JJCM area Ampang nie...sebab kat sini jammed x bleh tahan..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. AZUERIENA NORASH....cuba jangan tak cuba. Ada satu lagi kat area Subang Jaya nanti saya masuk dalam blog.

      Delete
  3. TQ sudi dtg ke blog sy.. membalas kunjungan,..Ayeen pun memang suka makan2 ni..heeeeeeeee
    dah follow.. kalau sudi follow la sy juga ye..
    terima ksih..

    ReplyDelete
  4. nmpk semua mcm sedap...tp yg merah2 mesti ada rs kimchi

    ReplyDelete
  5. Thanks sudi jengah blog Lina... Kat Subang punya dah pergi dah?
    Yang tu dah ada dlm list sy, tinggal nak pergi jer...
    Sy dah follow.. Harap awk sudi follow sy juga... ^__^
    Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. MIZZ PIECES...blom pegi lagi kat subang jaya tp dengar femes gak. TQ TQ kerna polo nnt saya polo

      Delete
  6. Oh PapanNtiq nak gi kolia ye...kna blaja makan kimchi lah ye ngan seaweed...kat nami island tu ada satu kedai halal..lehlah makan kimchi

    ReplyDelete
    Replies
    1. NEKCIK..ohh nekcik dah gi sana ke best tak? saya gi ngan package muslim so gak sure pegi kedai halal tu kot kat nami island

      Delete
    2. Lahai PapaNtiq ni...kacau Nekcik jer....dengan segala susah payahnyer Nekcik terpaksa cari kedai Sweet Tree tu tadi..gara gara singgah rumah PapaNtiq lah ni...rrindu sesangat kat Nasi Kolia..siap bagi kami free salad lagi!! 2 belah tangan lah jugak terobang!!!

      Delete
    3. Nekcik pergi 2011 ..6 malam..pgi 3 beranak sendiri..biasalah backpacker orang pencen..tunggu ada rezeki panjang umur mmg nak pgi lagii!!

      Delete
  7. klu g rumah kakak kat Keramat boleh la jjcm kat ampang neh. dekat. pastu suruh kakak belanja kihkihhh hampeh punye adik

    ReplyDelete
    Replies
    1. SHARENA....best la camtu....nanti suh kakak blanje saya jugak k?

      Delete
  8. singgah sini dah macam rancangan JJCM lak.. hehe terbaekkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. LIYA HANIF...blog saya memang cakap pasal makan jer memanjang haha!

      Delete
  9. Salam

    Kami di Zam Zam Restaurant Kuala Lumpur dengan berbesar hati mengundang Tuan/Puan sekeluarga untuk datang menjamu selera di restoran baru kami - "Zam Zam Cafe & Satay Club" yang terletak di Bandar Utama, Petaling Jaya.

    Antara hidangan yang terdapat dalam menu kami adalah - Murtabak, Briyani Dam, Satay dan juga Mee Rebus.

    Sila hubungi kami di 03-77223871 atau 0177412709 untuk sembarang pertanyaan.


    Zam Zam Alakazam
    http://www.zamzam.my
    http://www.facebook.com/zamzamrestaurantkualalumpur

    ReplyDelete
  10. Mee semua nooo....
    Anak saya yang gila Korea tu sukalah. Saya ????
    Tunggu kat restoran sebelah la jawabnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. LINA MD MUNIR....anak saya pun suka korea...Lina kan duk kat KL so bolih la singgah kat sini kat ampang

      Delete
  11. Bismillahirrahmaanirrahim
    Assalaamualaikum
    Saya ada menyediakan Kimchi Halal menggunakan resepi asli Korea untuk penggemar-penggemar kimchi di Malaysia. Homemade. Boleh beli online. Untuk maklumat lanjut dijemput melawat Facebook page saya Ittibaa Islamic Store dan Han Su Rii Halal Kimchi. Dijamin HALAL, SEDAP dan BERKUALITI, InshaAllah.
    Jazakallahukhairan. Terima kasih.

    ReplyDelete
  12. salam.. nak tanya kat restauran ni ade bbq tak?,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak de BBQ. Semer ala carte je.

      Delete
    2. Salam.....dah ada bbq.....cuba tanya pelayan dia. We just dinner kat sana order short rib bbq makan dgn salad.......coz itu yg anak2 cari dari dulu. Kedai lain x halal......anak saya x sempat masukkn dlm blog dia lagi.......http://twinklingdongsaengdani.blogspot.com/

      Delete
    3. Terima kasih atas informasi yang berguna untuk semua pembaca blog ini.

      Delete
  13. assalamualaikum..nak tanya ni. restoran ni memang ada dapat halal certificate ke? terima kasih :)

    ReplyDelete
  14. okay. terima kasih Papa-Ntiq :D
    ~Fatii

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok tapi Fatii mintak la jugak nak tengok bila sampai sana sebab saya pegi sana dah 7 bulan lepas...so mana la tahu....sebab tak nak was-was kan

      Delete
    2. insya allah :)

      Delete
  15. Seronoknya tengok restoren ini..teringin nak pergi juga!! Selalu cafe comel2 portion pun comel, ini nmpk banyak! I like!

    ReplyDelete
    Replies
    1. HAPPYICHIGO.....comey nickname dia! Mesti orang nye pun comey.....

      Delete
  16. Menariklah restaurant ni... thanks for sharing the wonderful photos n menu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ITA.....thanks ya puji2 blog saya....singgah2 la selalu Ita....

      Delete
  17. Salam..menu dia ada fish cake soup x? Hehe

    ReplyDelete
  18. Replies
    1. ADILAH ISHARUDIN....sini the best!...tapi....jangan lupa portion dia besor...satu mangkuk bolih makan dua orang....so jangan terrr order lebih macam saya haha

      Delete
  19. assalam. restoran ni halal certified dari mana? malaysia or korea?
    tq.

    ReplyDelete
  20. As Salam..Good review..Semakan dibuat daripada JAKIM mendapati restoran ini tiada daripada senarai HALAL JAKIM. Begitu juga dengan DUBU-DUBU. Mohon pencerahan..TK

    ReplyDelete
    Replies
    1. AZURI OD....terima kasih. Untuk Sweetree, saya berdasarkan siaran TV3 Jalan2 Cari Makan. Saya beranggapan tak kan TV3 buat laporan yang salah. Lagi pun partner restoran ni ialah perempuan islam.
      Untuk Dubu-dubu, juga saya berdasarkan siaran makan di TV9.
      Heran jugak kenapa tak ada dalam senarai Jakim.
      Untuk pengesahan, saya rasa lebih baik sesiapa2 yang pergi ke restoren2 ini paksa untuk lihat certificate halal. Kalu tak dapat di beri bermakna ada yang tak kena.

      Delete
    2. AZURI OD....terima kasih. Untuk Sweetree, saya berdasarkan siaran TV3 Jalan2 Cari Makan. Saya beranggapan tak kan TV3 buat laporan yang salah. Lagi pun partner restoran ni ialah perempuan islam.
      Untuk Dubu-dubu, juga saya berdasarkan siaran makan di TV9.
      Heran jugak kenapa tak ada dalam senarai Jakim.
      Untuk pengesahan, saya rasa lebih baik sesiapa2 yang pergi ke restoren2 ini paksa untuk lihat certificate halal. Kalu tak dapat di beri bermakna ada yang tak kena.

      Delete
    3. Pendapat saya, kita ada pihak berkuasa yg mengeluarkan sijil halal dan hanya satu saja iaitu JAKIM. Kalu tak ada sijil JAKIM maknanya ada yg tak kena kecuali restoran yg dimiliki oleh orang Islam. Orang TV 3 pergi makan bukanlah pengesahnya. Ada juga orang yg kata restoran tu halal sebab pelayannya bertudung atau ramai orang Islam makan di situ. Ini bukan pengesahnya. Sama-samalah kita menjaga makanan kita agar semuanya dari sumber yang halal.

      Delete
    4. Yer saya setuju. Kalu macam tu...lebih baik pegi Gangnam Station kat Shah Alam kalu nak makan makanan korea sebab kat situ InsyaAllah saya gerenti halal....certificate terpampang dan owner laki bini melayu.

      Delete
  21. Salam Sis, kedai ni memang ada logo halal or evidence halal ke? Sebab kurang yakin la kalau takde logo or any evidence ni.. nice entry btw! thanks!

    ReplyDelete
  22. sy check kt web jakim hanya jumpe restoran seoul garden shj.. dubu2, sweetree, b-station dll tak jumpe kat web jakim.. boleh klik kat web ini dan taip nama kedai tersebut utk kepastian.. www.halal.gov.my/v3/index.php/ms/sijil-terbaru-yang-diluluskan/126-direktori-halal-malaysia

    ReplyDelete
  23. Muslim Friendly Restaurants in Korea.pdf

    http://www.anafile.com/28e6ai3yk7w0.html

    ReplyDelete

Sudi2 la yer nak komen apa2 kat sini..ermmm...kalu nak berkenalan pun ehhhh apa salah nyerrrr.....boley sangat!!